برای وارد شدن به سایت پارسی‌جو کلیک کنید.


پارسی جو چیست و از چه زمانی شروع به فعالیت نموده است؟

پارسی جو موتور جستجوی بومی مستقل است که فاز مطالعاتی آن در زمینه موتورهای جستجو در سال ۱۳۸۰ شروع گردیده است. همچنین فاز تحقیقاتی پروژه در شهریور ۱۳۸۷ شروع و طراحی و پیاده سازی پارسی‌جو در مهر ۱۳۸۸ آغاز گردید و نسخه ۱ در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ با پوشش یک میلیون صفحه روی وب قرار گرفت. هم اکنون نسخه ۵ پارسی‌جو با پوشش بیش از یک میلیارد صفحه روی وب قرار دارد.

چشم انداز پارسی جو چیست؟

"آسان نمودن زندگی ایرانیان، با خلق ارزش در فضای مجازی" چشم اندازی است که مجموعه پارسی جو متصور می باشد.

آیا پارسی جو از نتایج موتورهای جستجوی دیگر استفاده می کند یا به صورت مستقل عمل می کند؟

پارسی جو یک موتور جستجوگر مستقل می باشد و فرا جستجوگر (Meta Search Engine) نمی باشد و تمام مراحل خزش، نمایه سازی و رتبه بندی در سرور های پارسی جو و توسط الگوریتم های طراحی شده توسط گروه پارسی جو انجام می گیرد.

اساساً با وجود غولهائی نظیر گوگل و بینگ، چه نیازی به امثال پارسی‌جو است؟

برای پاسخ به این سؤال کافیست نگاهی به تجربه دیگر کشورها در زمینه موتور جستجوی بومی داشته باشیم. هم اکنون، موتور جستجوی بایدو در چین در حدود ۸۰ درصد پرسشهای مربوط به موتور جستجو را پاسخ می‌دهد، در حالیکه سهم گوگل تنها ۱۸ درصد است. این آمار برای موتور جستجوی یاندکس در روسیه و موتور جستجوی ناور در کره جنوبی چیزی نزدیک به ۷۰ درصد می‌باشد. حتی در کشورهای توسعه یافته‌ای نظیر ترکیه و جمهوری چک نیز موتورهای جستجوی بومی به سرعت مورد اقبال عمومی قرار گرفته‌اند. دلایل عمده این اقبال شناخت بهتر زبان و فرهنگ کشور و ارائه خدمات متناسب با نیاز جامعه و از همه مهمتر، احساس غرور یک ملت در استفاده از فناوری داخلی می‌باشد.

به باور ما، هنوز حتی نیمی از قابلیتهای موتورهای جستجو در کشور ما به عمل نرسیده است. برای رفع این خلأ، موتور جستجوی پارسی‌جو متناسب با زبان فارسی و فرهنگ ایرانی طراحی شده و می‌کوشد مطابق با نیازهای روز جامعه ایران خدمات متنوع وب ارائه دهد. البته، به هیچ عنوان محدود کننده دسترسی به اینترنت نیست، به گونه‌ای که هر سایتی که در شبکه کشور قابل دسترسی باشد در پارسی‌جو نیز قابل دستیابی است.

پارسی‌جو یک پروژه ملی یا پروژه‌ای با بودجه کلان دولتی نیست و به هیچ سازمان و نهادی هم تعلق ندارد. صد البته خالی از ایراد هم نیست، چون تازه در ابتدای یک راه طولانی است ولی ما شبانه‌روز در حال تلاش برای بهبود و ارتقاء آن هستیم. قطعاً دلگرمی ناشی از حمایت شما از پارسی‌جو، هر روز باعث افزایش کیفیت آن و ارائه خدمات بیشتر می‌شود. برای حمایت از ما، فقط کافیست که از پارسی‌جو استفاده کنید و آنرا به دوستان خود نیز پیشنهاد نمائید.

هدف پارسی جو به صورت کلی چه چیزی می باشد؟

پارسی جو مانند همه موتورهای جستجوی بومی موفق دیگر کشور ها به دنبال ارئه خدمات بومی و محلی در راستای استفاده راحت، بهینه، موثر و کارا از فضای وب برای بهبود کیفیت زندگی می باشد.

هدف ما داشتن یک موتور جستجوی فارسی با کیفیت عالی و ارائه خدمات محلی به کاربران ایرانی می‌باشد. تمرکز و هدف پارسی جو بر روی صفحات وب فارسی در کل فضای وب می باشد. اکثرا کاربران در کشور ما ، موتورهای جستجو را تاکنون برای استفاده جستجوی وب می شناختند. بحث موتور جستجو کاملا متفاوت و ورای جستجوی وب می باشد. موتور جستجو مفهومی گسترده و فراگیری دارد که منجر به پاسخ به نیازهای مختلف کاربران می شود و جستجو به معنای عام مورد نظر می باشد و کاربران کاملا جهت دار و هدفمند از موتورهای بومی استفاده می کنند. برای مثال موتور جستجوی نیور در کشور کره جنوبی خدمات متنوعی از قبیل خدمات مبتنی بر نقشه، خرید و فروش آنلاین، سرویس های کودکان و ده ها سرویس متنوع دیگر را ارایه می دهد.

آیا پارسی جو متعلق به دولت می باشد؟

خیر. شرکت وب پردازان نوین پارسی جو، با نام تجاری پارسی جو، موتور جستجوی خصوصی و با سهامداران حقیقی می باشد.

آیا پارسی جو در جهت فیلتر نمودن موتورهای معروف جهانی مانند گوگل ایجاد گردیده است؟

خیر. با توجه به توضیحات ارائه شده هدف موتور های جهانی مانند گوگل با موتورهای بومی کاملا متفاوت است. همچنین با توجه به اینکه پارسی جو متعلق به بخش خصوصی می باشد تاثیری در تصمیم گیری های کلان صنعت فناوری اطلاعات ندارد، با این وجود توصیه ما بر محدود نشدن موتورهای جستجوی موجود از هیچ بعدی نمی باشد زیرا در فضای رقابت است که پارسی جو ملزم به ارائه خدمات بهتر برای بقا و رشد این موتور می باشد.

آیا پارسی جو در آینده برنامه ای برای افزودن امکانات و یا سرویس های جدیدی دارد؟

بله. بر اساس برنامه استراتژیک تدوین شده، سرویس های متعددی بر اساس بخش بندی های دموگرافیک (جمعیت شناختی) کاربران در نقشه راه پارسی جو مانند ایمیل، ویدیو، سرویس های خرید و فروش و غیره پیش بینی شده است.


نمایی از محیط جستجوگر پارسی‌جو: